Jak zdobyć 78 tysięcy dolarów i ukraść dla siebie projekt Open Source na przykładzie Console OS?

Wiadomo, zawsze gdzieś musi być jakiś przewał. Ale przypadek Console OS mnie zwyczajnie przerósł.

Console OS logo

Jeżeli wszystko, co napisałem poniżej okaże się być w stu procentach prawdą, to będzie to prawdopodobnie jeden z większych i bardziej bezczelnych przekrętów w historii Kickstartera i crowdfundingu jako takiego.

Historia wielkiej ściemy

Dawno, dawno temu, bo 15 sierpnia 2014 roku, zakończyła się zbiórka na Console OS. Miał to by port znanego wszystkim z telefonów systemu Android. Miał on być dostosowany sprzętu stacjonalnego oraz do bycia obsługiwanym za pomocą myszki i klawiatury.
Mija dużo czasu – pojawia się wersja Developer Preview 1. Pozbawiona niemal wszystkich funkcji zapowiedzianych w zbiórce, no ale co tam – jest Android działający na sprzęcie innym niż telefony? Jest! W późniejszym czasie kod Console OS pojawia się na GitHubie – platformie służącej do udostępniania kodu, tak by każdy miał możliwość wprowadzania modyfikacji.
I wtedy na jaw wyszło, że Console OS to zwyczajny plagiat innego projektu o zbliżonym celu.

Android-x86 logo

Android-x86 to istniejący od 2009 roku projekt Open Source mający na celu jedno – przeportowanie Androida na sprzęt korzystający z procesorów x86. Czyli tych, z którymi mamy styczność na co dzień, gdy siadamy przed komputerami.  Ten projekt obiecuje TYLKO to. Bez przerzucania się między systemami w czasie rzeczywistym i innych pożytecznych bajerów.

Czym objawiał się plagiat? Przekopiowaniem całego kodu Androida-x86 na swój profil na GitHubie i podpisaniem go jako dzieło zespołu Console OS.
Jakie zmiany zostały wprowadzone względem oryginału? Zmiana nazwy projektu oraz podmienienie ekranu głównego Androida na ten znany z CyanogenModa. To teraz może napiszę coś istotnego – wykorzystanie kodu Android-x86 samo w sobie nie jest czymś złym.
Od tego są projekty Open Source by dzielić się pomysłami i kodem.
Ale, to z czym mamy tutaj do czynienia to zwyczajny plagiat i przywłaszczenie sobie cudzej pracy. A to, że ktoś rozdaje ją za darmo wcale nie znaczy, że ktoś może podejść i powiedzieć “chuj, nie wy to zrobiliście, ja to zrobiłem”.
A tak to właśnie wygląda.

W chwili, gdy publikuje ten wpis, twórcy Console OS wzięli sobie do serca uwagi internautów i twórców Androida-x86 i dodali u siebie informację o tym skąd wzięli znaczną (obstawiam 99,5%) część swojego kodu.

Zresztą, to nie jest tak, że tylko mi i twórcom Android-x86 się to nie podoba – osoby, które wsparły Console OS na Kickstarterze zaczęły już się rozglądać za możliwością pozwania pana Price’a za próbę (zresztą udaną) oszustwa.
Żyjemy w “ciekawych” czasach.

Żeby było jeszcze zabawniej – w chwili kiedy powstaje ten wpis sprawa dopiero się rozkręca i wychodzą na jaw inne problemy:

  • Pleganie na projekcie Android-IA od Intela, który został zamkniety.
  • Brak przygotowanych chociaż 10% obiecanych na zbiórce funkcji.
  • Próby zrobienia z głównego twórcy Androida-x86 oszusta i naciągacza.
  • Niewysłanie żadnych nagród dla wspierających. Obsuwę w dostarczeniu systemu operacyjnego rozumiem. Ale nie wysłać KOSZULKI?
  • twórcy Console OS twierdzą, że dodali część funkcji od siebie. Po to, by potem zostało odkryte, że wszystkie “ich” dodatki zostały stworzone przez inżynierów Intela w ramach innego projektu Open Source.

Gdy kurz opadnie i będziemy już wiedzieć wszystko, to pozwolę sobie opisać całą sytuację jeszcze raz. Na tę chwilę polecam natomiast długi, anglojęzyczny artykuł na ten temat na serwisie xda-developers.

Dzieje dawne

To wszystko jednak sprawia o wiele gorsze wrażenie, gdy zobaczymy na zbiórkę i przeczytamy jej treść.
Twórcy obiecują złote góry – w pełni działający na komputerach stacjonalnych i mobilnych Android. Do tego w pełni obsługujący możliwość bycia zainstalowanym “obok” Windowsa. Nawet więcej – w dalszej przeszłości miał on wspierać płynne przełączanie między jednym systemem a drugim.

To wszystko było zobrazowane za pomocą poniższej grafiki. Jak zobaczycie, na “konkurencji” nie pozostawia on suchej nitki. Console OS ma być “tym najlepszym”. I kropka. Wszędzie, gdzie konkurencja ma “nie dostępne”, Console OS  ma napisane “będzie dostępne”.

Console OS możliwości

A potem w bezczelny sposób, już nawet nie naśladuje, tylko kopiuje ich metodą 1:1, obiecując dodanie reszty funkcji w póżniejszym czasie.
Plagiat na takim poziomie bezczelności już sam w sobie jest niemoralny, nielegalny i nieuczciwy. Ale wzięcie za to 78 tysięcy dolarów (minus podatki i prowizję dla Kickstartera) to już poziom arcymistrzowski draństwa.

Wyrok?

Sądem nie jestem. Więc skazywać nie będę.
Nie zmienia to jednak w żaden sposób, że sprawa śmierdzi na kilometr przekrętem. Udostępniony na stronie Console OS “developer preview” wygląda jak Android-x86. Wiem, bo go miałem na swoim netbooku dokładnie tę samą wersję Androida. Jota w jotę.

Ale, no cóż… może rzeczywiście jest tak, że twórcy Console OS napisali swoją wersję Androida na procesory x86 i zupełnym przypadkiem jest ona niemalże identyczna z projektem Open Source istniejącym od dłuższego czasu. Do takim, który dziwnym trafem ma już opracowaną znaczną część funkcji, które mają być “tym czymś” w Console OS.

Róbcie co chcecie – wspierajcie oszustów, bądź nie. Ja jednak sugeruje, w przypadku zainteresowania Androidem na normalnym sprzęcie, sięgnięcie po Android-x86.
W przeciwieństwie do Console OS jego proces powstawania jest przejrzysty, a sam system jest pozbawiony niespodzianek. A te mogą się w Console OS pojawić w każdej chwili. Do tego prawdopodobnie bez ostrzeżenia.

Powyższym postem odpowiedziałem na apel Chih-Wei Huanga (głównego “mózgu” za Androidem-x86) o nagłośnienie sprawy. Cała ta sytuacja jest naganna, zarówno z punktu widzenia “rozumu i godności człowieka”, jak i zwyczajnej biznesowej uczciwości.
Całą sytuację można by porównać do przypadku, jakbym przywłaszczył sobie autorstwo serii System Error od ARHN.eu i zaczął zbierać pieniądze na nowe odcinki. Skurwysyństwo, prawda?

Autor: Jasiek a.k.a Yeti

Bloger-amator, kiedyś student dziennikarstwa. Teraz sprzedawca giereczek i klocków Lego czekający ciągle na wenę i czas by coś napisać.

Dodaj komentarz

3 komentarzy do "Jak zdobyć 78 tysięcy dolarów i ukraść dla siebie projekt Open Source na przykładzie Console OS?"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Michał Hackleberry
Gość

Ogarnij sobie Remix OS – bardzo ciekawy i przede wszystkim faktycznie używalny Android na PC-ty. 🙂

wpDiscuz