Kategorie
Gry

Renowacja klasyków – Starcraft (czyli Starcraft: Mass Recall)

Od dłuższego czasu mamy modę na remake’i, reedycje i inne tego typu. Blizzard się temu opiera, za to fani już nie. Dzięki temu Starcraft (pierwszy) otrzymał nowe szaty, a ja powiem wam gdzie je dostać.

Starcraft Mass Recall
Scena znajoma, ale jednocześnie lekko dziwna. Jakaś taka 3D.

Wszystko dzięki modyfikacji Starcraft: Mass Recall, która jest efektem kilku lat ciężkiej i drobiazgowej pracy. To kto chce Starcrafta 1 w 3D, HD i bogowie wiedzą czym jeszcze?

Kilka słów o Starcraft: Mass Recall

Jakby nie patrzeć sobie zasłużyli. To właśnie dzięki twórcom tego moda (lista jest bardzo obszerna, polecam lekturkę) będziemy mogli zagrać w Starcrafta tak, jak go zapamiętaliśmy (chyba, że ktoś ma wybitnie dobrą pamięć albo jest wykastrowany z nostalgii).

Starcraft: Mass Recall powstało długie lata – pierwsza wersja pojawiła się w 2011 roku i nijak nie miała się do tego, co doświadczycie po instalacji moda dzisiaj. Modyfikacja zawiera setki skryptów, modeli jednostek, przygotowanych wcześniej przerywników na silniku gry i innych dowodów na to, że twórcy tego moda postawili sobie za punktu honoru nie tylko przeniesienie Starcrafta na nowszy silnik jeden do jednego, ale też wykorzystanie wszystkich jego możliwości.

W efekcie końcowym dostaliśmy coś, co pod wieloma względami przewyższa oryginał. Tak przynajmniej każe mi twierdzić pierwsze kilka godzin spędzonych nad grą w nowego/starego Starcrafta.

Czy się różni Starcraft: Mass Recall od oryginalnego Starcrafta z 1998?

Nim przejdę do linków i instrukcji jak się tym wszystkim zająć, to poświęcę chwilę czasu na wymienieniu różnic (których się nie uniknie) między tymi wydaniami Starcrafta.

Robię to głównie po to, byście nie zmarnowali czasu, jeżeli coś was ma odstraszyć w trakcie. A mówimy to różnicach takich jak:

  • dostępność wyłącznie kampanii single-player z Starcrafta, dodatku Brood War i wersji demo. Nie pogramy multi z ustawieniami z Starcrafta 1 i grafiką Starcrafta 2
  • (opcjonalna) możliwość korzystania z jednostek z dodatku w kampaniach z bazowej gry
  • sztuczna inteligencja na bazie algorytmów z Starcrafta 2. Czasem będzie trudniej, czasem będzie łatwiej ale zawsze będzie inaczej.
  • drobne zmiany w umiejętnościach bohaterów, by dopasować ich do późniejszych informacji na ich temat. Przykładowo Kerrigan dorabia się ataku psionicznego, którym może atakować jednostki latające
  • drobne zmiany w misjach (polegające głównie na większym komplikowaniu życia na wyższych poziomach trudności)
  • niektóre (mające niewiele wspólnego z RTSami) misje można rozegrać kierując jedną jednostką w widoku TPP.
  • dodano nowe przerywniki na silniku gry. W przypadku niezainstalowania filmików z Starcrafta 1 filmiki, które się czasem pojawiają również są odtwarzane za pomocą silnika gry
  • jednostki, które miały swój odpowiednik w Starcrafcie 2 mają niezmieniony wygląd. Te, które zostały usunięte z drugiej części dorobiły się dedykowanych modeli
  • w grze wiele rzeczy dorobiło się dodatkowych opisów przekazujących dużo informacji na temat uniwersum Starcrafta.

Więcej różnic po kilku godzinach grania nie stwierdziłem. Jeżeli nie odstraszyłem, to przejdźmy do dzieła.

Starcraft HD – co, skąd i jak?

Żeby móc sobie zagrać w odświeżoną wersję pierwsze Starcrafta będziemy potrzebować:

Przygotujcie się na dłuższe czekanie – oliki powyżej prawie 1,2 gigabajtów do ściągnięcia.

Sama instrukcja instalacji jest prosta. Przede wszystkim zacznijcie od zmiany języka w Starcrafcie 2 na angielski. Jeżeli nie zrobicie tego przed instalacją Starcraft: Mass Recall, to potem nie dacie rady. Byłem, próbowałem, mimo zainstalowanego i ustawionego angielskiego, to w trakcie przechodzenia kampanii z pierwszych części miałem mieszankę polskiego i angielskiego.

Potem kopiujecie wszystkie ściągnięte pliki do katalogu gry.

Starcraft Mass Recall instalacja.
Mniej więcej tak to ma wyglądać.

Odpalacie plik scmrlesetup.cmd i patrzycie co się dzieje. Jeżeli wyskoczy wam coś takiego, to wszystko jest w porządku.

Starcraft Mass Recall instalacja efektyTak, mają się pojawić komunikaty o błędzie – plik który ściągnęliście był dopasowany do moda w wersji sprzed dłuższego czasu. Ale ręczę głową – jak zobaczyliście coś takiego, bądź zbliżonego, to wszystko będzie dobrze.

Starcraft Mass Recall ikonka
#retro

Potem wystarczy odpalić skrót, który instalator stworzył na pulpicie i jest się ustawionym.  Jeżeli jest inaczej, to coś się musiało u was WYBITNIE skepścić. W takiej sytuacji najlepiej będzie jak instalacji dokonacie sami, na bazie tego filmiku na YT.

Miłego grania – niezależnie od tego, czy dopiero teraz bierzecie się za poznawanie historii Starcrafta, czy sobie ją tylko przypominacie.

Kilka zrzutów ekranu na pożegnanie:

 

6 odpowiedzi na “Renowacja klasyków – Starcraft (czyli Starcraft: Mass Recall)”

Trochę się zmieniło w „Mass recall” przez prawie trzy lata.
Chyba największą zmianą jest połączenie „Mass recall” z „Enslavers Redux” i uzupełnienie misji Stiukowa. Niestety misje Stiukowa i „Enslavers Redux” mają (jak na razie) więcej błędów niż dobre ciasto rodzynek. 😉 Autorzy ciągle wprowadzają poprawki.

Zbliża się 10 rocznica powstania projektu „Mass recall” (pierwszą wersję opublikowano 14 marca 2011 roku).
Z tej okazji autorzy udostępnili wersję nr 8, którą nazwali „Anniversary Edition”. Poprawiono w niej dużo błędów, zwłaszcza w misjach Stiukowa i w „Enslavers Redux” i „odchudzono” pliki projektu. Chyba trochę przesadzono z tym „odchudzaniem”, bo w kilku misjach brakuje niektórych obrazków. Poza tym, w tym wydaniu udostępniono wersję polską.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *