Kategorie
Gry

Podsumowanie AmA o Baldur’s Gate 3

Niedawno na Reddit mieliśmy kilkugodzinną sesję pytań i odpowiedzi z częścią ekipy odpowiedzialną za Baldur’s Gate 3.

Baldur's Gate 3 leak

W związku z tym, że nie mam nic lepszego do roboty (bo plaga i hurtowo upadające plany) to postanowiłem przeczytać wszystko co twórcy powiedzieli, wybrać co ciekawsze informacje, przetłumaczyć i okazjonalnie dodać trzy słowa od siebie. Miłej lektury!

Wszystkie informacje pochodzą z tego AMA na serwisie Reddit. Czasami będzie uzupełnianie/rozbudowywane o informacje przekazane przez twórców w innych miejscach.

Baldur’s Gate 3 będzie dość wiernym odwzorowaniem 5. edycji Dungeons and Dragons.

Świadczy o tym chociażby to, że twórcy planują dodać takie rzeczy jak reakcje na ruchy przeciwnika. W nowej wersji systemu to jest najwyraźniej bardzo istotny temat – twórcy byli często o to pytani.

Podobnie się ma sytuacja odnośnie dodatkowych ataków, umiejętności postaci, czy też nawet tego, że składniki do niektórych czarów będą ograniczone.

Inne cechy wiernej adaptacji (chociażby walkę w systemie turowym) już widzieliśmy wcześniej, w trakcie prezentacji gameplayu, nad którym pastwiłem się ostatnio.

Oprócz tego w kilku miejscach dostaliśmy potwierdzenie, że odstępstwa od zasad D&D w piątej edycji zostały uzgodnione z Wizards of The Coast.

Baldur's Gate 3 leak

Baldur’s Gate 3 będzie czerpał nie tylko z podstawowych podręczników do gry.

W trakcie sesji Q&A ludzie kilkukrotnie zwrócili uwagę na obecność rzeczy zawartych w innych niż Święta Trójca (Podręcznik Gracza, Podręcznik Mistrza Gry i Księga potworów).

To nie przypadek – Larian potwierdził, że będzie czerpał również z innych źródeł. Jakich? Upierdliwie unikał odpowiedzi.

Podział na akty – każdy na jednej, dużej otwartej lokacji

Dostaliśmy odpowiedzi na dwa pytania, które się ściśle ze sobą wiążą.

Po pierwsze, na pytanie o podział gry na akty, usłyszeliśmy, że od Larian, że

Każda dobra historia ma początek, rozwinięcie i zakończenie.

David (producent gry) w trakcie AmA, tłumaczenie własne

oraz, że

(W ramach jednego aktu) znajdujesz się na dużym obszarze, ale między aktami podróżujesz z jednego dużego obszaru do drugiego

David (producent gry) w trakcie AmA, tłumaczenie własne

Oznacza to, że będziemy mieli co najmniej trzy duże obszary do zwiedzenia zamiast masy mniejszych. Oprócz tego wiadomo, że miedzy „kluczowymi” momentami historii będziemy się przenosić między jedną dużą lokacją, a drugą. Nikt niestety nie dopytał, czy te podróże będą tylko w jedną stronę.

Bohater stworzony od zera będzie mieć znaczenie

Podstawowym zarzutem jaki widywałem wobec wcześniejszych gier studia było to, że albo wybierało się postać stworzoną przez studio, albo cierpiało się na niedosyt historii i reakcyjności w grze. Ot, główny bohater był takim sobie nikim, przez co wybór już gotowej postaci był dużo ciekawszą i racjonalniejszą opcją.

W Baldur’s Gate 3 tak ma nie być – świat ma reagować o wiele lepiej na klasę, rasę, inne cechy podane w trakcie tworzenia postaci, oraz późniejsze decyzje w trakcie gry. Sprawi to, że jak oprzemy się pokusie grania przedefiniowaną postacią, to nie stracimy nic konkretnego.

Baldur's Gate 3 leak

Wszystkie postacie z drużyny będą grywalne

Nie będzie postaci, która będzie mogła dołączyć do drużyny, a której nie będziemy mogli wybrać jako „naszej”.

Oprócz takich dopracowanych postaci z jakąś historią w tle będziemy mogli do drużyny dołączać najemników. Wtedy taką postać tworzymy całkowicie od zera i dołącza ona do naszej drużyny. Niestety w takiej sytuacji będzie on niemą kukłą (twórcy nie potwierdzili, że będzie inaczej, więc przyjmę takie odważne założenie).

W późniejszych etapach Early Access ma się pojawić możliwość stworzenia całej drużyny w ten sposób (na modłę Icewind Dale).

Będą romanse. Między członkami drużyny też.

Chwilami mam wrażenie, że od czasów Mass Effect to pytanie jest dla wielu osób istotniejsze od tego czy ta gra będzie w ogóle grywalna.

Tak, będą romansy.
Tak, będzie można wkraść się w łaski każdego.
Będą one normalne, tj. każda z postaci z romansem będzie mieć swój charakter, więc by się komuś przypodobać, to za każdym razem trzeba będzie wiedzieć jak to zrobić. W innym wywiadzie, Adam Smith (prawdziwe imię), Senior Writer produkcji, powiedział, że:

Nie chcemy stworzyć systemu romansowania, gdzie ktoś będzie mógł sobie pomyśleć, że „zapracowałem na to”. Chcemy, żeby to wyszło bardziej prawdziwe, naturalnie. Chcemy by można było poczuć zazdrość.

Adam Smith dla VG247, tłumaczenie własne

Cieszy mnie to, ze ktoś poza mną wyraził pełną pogardę dla romansów w Dragon Age: Origins.

Otrzymaliśmy potwierdzenie, że Baldur’s Gate 3 będzie powiązane fabularnie z poprzednimi częściami.

Jak na moje, to było oczywiste, ale teraz mamy potwierdzenie od samego szefa studia. Cytując:

Nie chcemy psuć niespodzianki, ale ta gra nie nazywałaby się Baldur’s Gate 3, jakby nie było związku z poprzednikami. Powiedzmy, że nawiązujemy do historii z Baldur’s Gate 1 i 2 w istotny sposób – będą powracające postacie, a to co się stało w poprzednich grach doprowadzi do tego co się stanie w Baldur’s Gate 3. Nie będzie tego widać na początku gry, ale stanie się to dość oczywiste wraz z postępami w grze.

Swen Vincke w trakcie AmA, tłumaczenie własne.

Czy to jest najważniejsze pytanie i najistotniejsza odpowiedź w całym tym wątku? Możliwe.

Baldur's Gate 3 leak

Larian wie o problemach z balansem klas postaci

Twórcy gry zauważyli, że wprowadzone przez nich zmiany burzą część balansu obecnego w „papierowym” D&D. To będzie jedna z rzeczy, która ma zostać poprawiona w trakcie pobytu gry w Early Access.

Aktualnie najbardziej poszkodowaną klasą jest łotrzyk, kiedyś zwany złodziejem. W papierowej wersji gry miał on przewagę mobilności nad innymi postaciami. Tutaj został pod tym względem zrównany z pozostałymi klasami.

Nie jest to jednak niemożliwe do poprawienia, a gra niewątpliwie spędzi sporo czasu w Early Access. Przez ten czas na pewno coś wymyślą.

Tury „drużynowe” zostaną.

Jednym z narzekań po niedawnym pokazie gameplayu było to, że kolejność działań nie jest decydowana w odniesieniu do pojedynczych postaci, tylko całych stron konfliktu.

Larian nie planuje tego zmienić – argumentuje to tym, że pozwoli to na więcej możliwości taktycznych, oraz, zgodnie z ich pierwotnym zamysłem, kładzie większe skupienie na drużynę, jako całość i ułatwi synergię między umiejętnościami postaci.

Będą cztery osoby w drużynie i tak pozostanie.

Apropo drużyny – będziemy biegać w towarzystwie maksymalnie trzech innych postaci. Podyktowane to jest tempem gry.

Twórcy się bali, że większa drużyna połączona z przywołanymi potworami i okazjonalnym niezależnym NPC dołączającym do walki sprawiłaby, że nawet najprostsze walki mogłoby się wydłużyć w nieskończoność.

Styl prowadzenia dialogów z pokazu pozostanie w grze. I ma uzasadnienie fabularne.

Twórcy Baldur’s Gate 3 deklarują, że próbowali innych stylów pisania dialogów i ten im najbardziej przypadł do gustu. Argumentują to tym, że łatwiej się wczuć w postać i ją odgrywać. Oprócz tego pozwala na lepszy wgląd w odczucia bohatera odnośnie tego co mówi.

Najbardziej zaskakuje mnie to, jak bardzo ignorowana jest pierwsza część odpowiedzi.

Oczywiście, jest to też uzasadnienie fabularne(…)

Swen Vincke, odpowiedź z AmA (punkt 10.), tłumaczenie własne

Jakie może być uzasadnienie fabularne dla dialogów w takim, a nie innym formacie? Nie wiem, ale deklaruje wstępne zainteresowanie.

Baldur's Gate 3 leak

Gra będzie mroczniejsza niż to co zobaczyliśmy

Twórcy stwierdzili, że Baldur’s Gate 3 będzie dużo, dużo mroczniejsze od poprzednich gier studia i że przygotowuje systemy, które pozwolą na to.

Tak. Mamy w przygotowaniu cały system, który będzie dopasowywał poziom brudu i mroku w zależności od okoliczności. Po prostu nie jest jeszcze gotowy. A co do świata i historii, to planuje szerokie spektrum – będzie bardzo mrocznie, ale promyki nadziei też będzie można zobaczyć.

Swen Vincke w trakcie AmA, tłumaczenie własne

Brzmi to ciekawie i, o ile nie jest wyolbrzymieniem, może być czymś wyjątkowym.

Będą smoki i licze

Nie dostaliśmy bezpośredniego potwierdzenia, ale nie wiem jak inaczej zinterpretować poniższe odpowiedzi dotyczące spotkań z smokami i liczami, podobnych do tych z Baldur’s Gate 2.

Lubimy licze (…)

Lubimy smoki (…)

Swen Vincke, w trakcie AmA, tłumaczenie własne

Smoki z Dungeons and Dragons do bicia w grze, która tak wygląda? Poproszę. Tak samo wszelkiego rodzaju licze – do dziś mam zespół stresu pourazowego po próbie „normalnego” pokonania Kangaxxa na zbyt niskim poziomie doświadczenia.

Baldur's Gate 3 leak

Wydaje mi się, że wymieniłem wszystkie istotne informacje podane w AMA. Jak się mylę, zapraszam do maltretowania mnie w komentarzach, zarówno tutaj jak i w miejscach gdzie ten post się pojawił.

A tymczasem – miłego siedzenia na tyłku.

3 odpowiedzi na “Podsumowanie AmA o Baldur’s Gate 3”

(opcje dialogowe) Oczywiście, jest to też uzasadnienie fabularne(…)
Stawiam że gramy z perspektywy kijanki łupieżcy umysłu :p
Podobny motyw był w xcom bureau

Nie zdziwiłbym się jakby grę kończyło się w chwili gdy nas przemiela w Ithlida albo epilog byłby wręcz rozgrywany jako takowy xD

Dziecie ilthida sie przebudzilo. Czas na kokejne eksperymenty. Wiesz w ogole jaka kijanka w tobie drzemie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *