Ubisoft jako demon optymalizacji na przykładzie reedycji HD Heroes of Might and Magic 3

Ubisoft ostatnio sobie grabi. Rośnie w naszych oczach na nowego zdobywcę tytułu Najgorszego Producenta/Twórcę Gier Video na świecie. A przy okazji Heroes of Might and Magic 3 HD Edition pokazał jak bardzo w poważaniu ma podstawowe zasady gry.

Heroes of Might and Magic 3 HD
Heroes of Might and Magic 3 HD nadejdzie. Piekło zamarzło, demony w odwrocie.

Tylko Ubisoft potrafi przy okazji reedycji gry podbić jej wymagania tak bardzo, dając w zamian tak niewiele.

Ubisoft ostatnio dał pięknie ciała „dopracowując” Assassin’s Creed Unity. Myślałem, że w przypadku reedycji HD Heroes of Might and Magic 3 nie da się nic zepsuć. Wczoraj gra trafiła na przedsprzedaż na Steamie. I zmieniłem zdanie. Wystarczył rzut okiem na wymagania sprzętowe.

Są one monstrualne i wywołują autentyczny opad szczęki. Nie wierzycie? to spójrzcie na tabelkę poniżej. Macie tam porównane trzy różne tytuły z serii.

Heroes of Might and Magic 3 Complete (1999) Might and Magic: Heroes VI (2011) Heroes of Might and Magic 3 HD (2014)
Procesor: Pentium 166 MHz Intel Pentium Core 2 @ Duo E6400 @ 2.00 Ghz
AMD Athlon II X2 240 @ 2.8 Ghz
Intel Core2 Duo E6600 @ 2.4 GHz  
AMD Athlon64 X2 5600+ @ 2.8 Ghz
Karta graficzna: 2 MB z obsługą DirectX 7 1 GB, DirectX 9.0c z obsługą Shader Model 3.0 512MB VRAM with Shader Model 5.0
Pamięć RAM: 64 MB 2 GB 3 GB
Miejsce na dysku twardym: 800 MB ~8 GB b.d

Powyższe wymagania to zalecane wymagania wzięte odpowiednio z edycji pudełkowej gry w przypadku HoMM 3 Complete i Steama w przypadku Heroes VI i HoMM 3 HD.

W dzisiejszych czasach wymaganie do gry dwurdzeniowego procesora to nie chamstwo samo w sobie. Jednakże, w tym konkretnym przypadku pokazuje niechlujstwo Ubisoftu. Skąd ten wniosek?

Mają dostęp do kodu źródłowego, dokonują niewielkich zmian i robią koszmar.

Lista zmian w nowym wydaniu Heroes of Might and Magic 3:

  • Multiplayer z wykorzystaniem Steama
  • Osiągnięcia Steam
  • Tekstury w wyższej rozdzielczości

Koniec. W zamian za to wymagany jest komputer kilku(nasto?)krotnie mocniejszy niż przy normalnym wydaniu gry. Takie zmiany nie są uzasadnieniem, by tak bardzo podbić wymagania. 

To pokazuje, że Ubisoft albo mam głęboko gdzieś nawet symboliczną optymalizację kodu, albo się jego pracownicy się na tym absolutnie nie znają. Zresztą, biorąc pod uwagę znikomy wpływ Steam API na wymagania sprzętowe gier, to należy się zastanowić co mogło wywołać te zmiany? Podbicie rozdzielczości tekstur z 64×64 pikseli na 192×192 pikseli aż tak wiele mocy wymaga?

Szkoda słów. Zwyczajnie szkoda słów. Najpierw Assassin’s Creed Unity, który w dniu premiery działał tak, że pierwsza łatka powinna ważyć więcej niż sama. W sumie to nie działał, bo niejaki Total Biscuit miał problemy z płynnością na komputerze z procesorem i7 i dwoma nowymi kartami graficznymi podpiętymi w SLI.  Z Far Cry’em 4 było trochę lepiej. A teraz co? Ubisoft dokonuje stosunkowo niewielkich zmian w grze, dokłada kilkukrotnie większe pliki graficzne i sprawia, że gra, która powinna ruszyć na lepszym komputerze biurowym wymaga pełnoprawnego komputera do grania sprzed 3-4 lat. 

I właśnie dlatego powstał ten wpis – Ubisoft powinien otrzymywać bęcki za każdą spapraną optymalizację. Byśmy nie zapomnieli o ostrożności kupując ich gry. Bo skoro potrafią spartolić coś w Heroes of Might and Magic 3, to czemu miałoby im wyjść z jeszcze bardziej wymagającymi tytułami, które trzeba napisać od zera?

A, właśnie, wrzuciłem aktualizację do wpisu o HoMM 3 HD, z ceną i wymaganiami. I teraz, jak już wszystko wiemy, to mogę się was o to zapytać.

Autor: Jasiek a.k.a Yeti

Bloger-amator, kiedyś student dziennikarstwa. Teraz sprzedawca giereczek i klocków Lego czekający ciągle na wenę i czas by coś napisać.

Dodaj komentarz

8 komentarzy do "Ubisoft jako demon optymalizacji na przykładzie reedycji HD Heroes of Might and Magic 3"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Olek
Gość

„…dokłada 3 razy większe pliki graficzne…” Zmiana rozdzielczości tekstur z 64 na 192 piksele to nie 3 razy więcej tylko 3 razy do kwadratu dlatego bo tekstury są dwuwymiarowe. Więc tekstury są 9 razy większe.

Piotr "Jasiek" Próchnicki
Gość

Okej, przyjąłem.

Ironekk
Gość

Dlatego gram na PlayStation 😉 nie muszę się martwić czy gra mi pójdzie czy nie i nie muszę kupować nowej karty graficznej co 2 lata. Argument, że w coś sobie nie pogram w 60fpsach też jakoś do mnie nie przemawia, ale faktycznie, jest dużo fajnych gier tylko na pc, których nie uświadczę na konsolach. Jednak nie wyobrażam sobie grania w Heroes na padzie 😀

Michał Hackleberry
Gość

Może te wymagania są tylko wzięte z dupy, a tak na prawdę ta reedycja i tak pójdzie na słabszych komputerach?

Piotr "Jasiek" Próchnicki
Gość

W miarę rozsądny człowiek patrzy na wymagania przed robieniem zakupów – w świetle tego prędzej bym się spodziewał zaniżonych niż zawyżonych wymagań.

Michał Hackleberry
Gość

Pewnie masz rację, mimo to nieraz bywało tak, że mimo wymagań z kosmosu gra chodziła na moim skromnym komputerku.

Krzysztof Janiec
Gość

Szczerze to nie wiem zbytnio, co się w tej grze może wieszać. Oprócz oczywiście animacji podczas bitwy.

Vetinari
Gość
Nie rozumiesz. Gra jest z 1999 roku. Tego kodu nie ma sensu używać – to tyle trwa dlatego, że prawdopodobnie użyli silnika z innej (nowszej) gry – może nowszy Heroes. Dodanie obsługi Steam to nie jest dopisanie 5 linijek kodu. Przede wszystkim to co już było musi to obsługiwać, trzeba pamiętać, że okna Steam są rysowane w oknie gry. I raczej procesor dwurdzeniowy to norma, a zdecydowanie przyspiesza działanie gry. Komunikację przez sieć, serwery itp też na 100% musieli napisać od nowa specjalnie pod tą grę. Kod źródłowy w takich wypadkach nie jest potrzebny, żeby go użyć. Jest po prostu… Czytaj więcej »
wpDiscuz