Steam Controller – a może pada do tego?

Okej, po tym co dzisiaj zobaczyłem, to muszę kupić los na loterii… Trzy na trzy, przewidziałem wszystko. Czuje się fajny. Ale to co widzę, jest mimo wszystko fajniejsze ode mnie.  Przecieki okazały się być prawdziwe, jednakże nie w całości: Valve postanowił, że pokaże coś NAPRAWDĘ innowacyjnego. Ew, jak kto woli, INNEGO. Przed państwem Steam Controller.

Steam Controller
Trzecia tajemnica Steamowska

Trzecia rzecz jaką pokazał Valve w ramach swojej „pokojowej rewolucji” jest ich autorski gamepad. Na podstawie tego, co zostało nam pokazane mogę powiedzieć jedną rzecz z pewnością: nie wygląda na szczyt ergonomii. Za to bije pod względem pomysłowości każdy inny kontroler „ręczny” do gry. Miejsce gałek analogowych zajeły dwa panele dotykowe o wysokiej czułości, które możemy sobie miziać w trakcie gry. Oprócz tego służą one jako przyciski (na dobrą sprawę tradycyjne „gały” też tak mają). Ogólnie, to design tego cuda jest tak pokręcony, że z każdą sekundą się zastanawiam: czy to jest tak chore, że aż genialne? A może to któryś z pracowników Valve za dużo wciągnął do nosa? Nie wiem, ale za jakiś czas 300 szczęśliwców się przekona o tym „jak to działa”.

Panele dotykowe to nie jest jedyny element całego tego ustrojstwa ochrzczonego jako Steam Controller. Oprócz ważnym dodatkiem będzie ekran dotykowy po środku kontrolera. Może on być wykorzystany przez twórców gry jako dodatkowe menu z opcjami do wyboru lub jako pojedynczy klawisz. Podsumowując całą zabawę: Steam Controller będzie miał łącznie 16 klawiszy, w tym ekran dotykowy i dwa touchpady o wysokiej czułości. Macie poniżej fotkę poglądową z stronki Valve (jak to przy takich ogłoszeniach jest ona, delikatnie mówią, trudno dostępna).

Steam Controller
Steam Controller – wkrótce, w twoich rękach?

Jakby nie spojrzeć, pad od Valve nie ma NIC wspólnego z tym, co do dziś nazywaliśmy padem. Ale spójrzmy na to z drugiej strony: czy gry na Steama mają wiele wspólnego z typowymi grami konsolowymi? No właśnie niekoniecznie… Panele dotykowe mają większą rację bytu w strategiach czasu rzeczywistego, czy grach cRPG niż gałki analogowe. Jeżeli ktoś ma wątpliwości, to proszę o kontakt: zagramy w Starcrafta 2, albo Medieval: Total War 🙂

Póki jesteśmy jeszcze przy względach technicznych: Valve zastosowało w swoim padzie Steam Controller jak dotąd niestosowaną (albo inaczej: ja nie słyszałem, by ktoś wcześniej z tego korzystał) metodę generowania wibracji. Ponoć mają bardziej zróżnicowane od tego co oferują dzisiejsze kontrolery. Pozostaje mi się tylko zapytać: czy ktoś mądrzejszy ode mnie może potwierdzić to co mają napisane na stronie, tj: „Kontroler Steam został stworzony z pomocą wysoce precyzyjnego systemu oddziaływania korzystającego z dwóch umieszczonych obok siebie siłowników rezonansowych. Te twa silne oraz małe elektromagnesy przymocowane są do każdego z paneli dotykowych. Umożliwiają one stworzenie szerokiego wachlarza sił oraz wibracji, pozwalając na precyzyjną kontrole nad częstotliwością, amplitudą oraz kierunkiem.„. Realne toto? Bo jeżeli tak, to może w końcu wibracje w grach będą czymś więcej niż zwykłym gadżetem.

To jest dobry moment na kolejną fotografię przeglądową: schemat ustrojstwa znanego jako Steam Controller, widok na przód i tył.

Steam Controller
Nowe szaty pada

Żeby nie było: Valve udostępnia już API do zastosowania wraz z nowym padem swojego projektu. Możemy się więc spodziewać, że nowe gry na platformę Steam będą obsługiwały te wszystkie dziwactwa. Ale to w sumie jest najmniej ważne, najlepsze z tego wszystkiego jest co innego.

Gaben Newell ostatnio lubi się z koncepcją „otwartych żródeł”. Tyczy się to zarówno oprogramowania (SteamOS będzie totalnie otwarty), jak i sprzętu (w Steam Machines będzie można wymienić wszystko, jeżeli tylko będzie się miało chęci i umiejętności). Steam Controller nie będzie wyjątkiem: został on zaprojektowany z myślą o łatwości jego modyfikacji. BA, Valve się posuwa jeszcze dalej, kolejny cytat: „Planujemy udostępnienie narzędzi, które umożliwią modyfikacje każdego z aspektów kontrolera – od planów zawartej w nim elektroniki aż po plany techniczne urządzenia. Nie możemy się doczekać, aby zobaczyć co uda wam się stworzyć„.

Valve sam się prosi o to, byśmy dopasowali kontroler do własnych potrzeb. Do tego planuje nam to ułatwić tak bardzo, jak to tylko możliwe. Eeee… Powiem wprost: po takim czasie patrzenia jak gracze nie mogą „na legalu” niczego zmieniać w grach ani sprzęcie (który twórca konsol pozwala/ułatwia posiadaczom modyfikowanie sprzętu?), to czuje się wręcz DZIWNIE patrząc na to, co Valve przygotował dla osób, które zechcą przenieść platformę Steam z pokoju, do salonu i z monitora, na telewizor. Zestaw składający się z SteamOS, Steam Controllera oraz „Steam Machiny” (czyli kompa z SteamOS’em) wręcz prosi się o slogan reklamowy „shakuj swój salon” (wiem, czerstwe… Ale prawdziwe).

Nagle zacząłem czekać z niecierpliwością na 2014 rok…

Autor: Jasiek a.k.a Yeti

Bloger-amator, kiedyś student dziennikarstwa. Teraz sprzedawca giereczek i klocków Lego czekający ciągle na wenę i czas by coś napisać.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz