Playnite – jak sobie radzi launcher do wszystkich launcherów?

Niedawno furorę zrobiło ogłoszenie przez GOG, że ich launcher, GOG Galaxy, od następnej „dużej wersji” będzie obsługiwał uruchamianie wszystkich gier na wszystkich platformach. Nie wiadomo kiedy zobaczymy to w akcji, ale podobna aplikacja już istnieje – jest nią Playnite.

Playnite - okno główne po instalacji i imporcie bibliotek
Na screenie widać gry z GOG.com, Steam i Battle.net

Mam jednak jedno pytanie: czy posiadanie „jednej aplikacji, by wszystkimi rządzić i w jednym oknie związać” ma sens? Czy to działa na tyle dobrze, by warto było się tym interesować? W wpisie próbuje sobie (i wam przy okazji) odpowiedzieć na to pytanie.

Jaki jest Playnite – każdy widzi

Zasada działania Playnite jest bardzo prosta – instalujesz, on skanuje twoje biblioteki w innych launcherach i już po pierwszym uruchomieniu widać wszystko, co jest aktualnie zainstalowane na kompie.

Żeby dać kompletny dostęp do bibliotek gier (czyli do listy niezainstalowanych gier) trzeba posiedzieć chwilę w opcjach programu. No i niestety nie jest to możliwe w przypadku wszystkich z nich. Ale ogólnie, to zadanie prezentacji wszystkich gier zainstalowanych na komputerze wykonuje całkiem przyzwoicie.

Playnite domyślnie ma dwie skórki występujące w kilku wersjach kolorystycznych. Screeny poniżej.

Playnite - domyślny wygląd
Playnite – domyślny wygląd
Playnite – domyślny wygląd – kolor czerwony
Playnite - Classic Green
Playnite – Classic Green
Playnite - Classic Modern
Playnite – Classic Modern
Playnite - Classic Plain
Playnite – Classic Plain
Playnite - Classic
Playnite – Classic

Warto też wspomnieć, że Playnite powstaje jako projekt Open Source, co oznacza, że:

  • każdy może dołączyć i pomóc przy tworzeniu aplikacji
  • nie ma żadnego problemu by ktoś wziął kod i zaczął tworzyć swoją odmianę tej aplikacji (pod warunkiem zachowania licencji itp. itd.)
  • każdy mógł bez problemu tworzyć własną skórkę do aplikacji

Piszę „mógł” bo aktualnie trwa przebudowa aplikacji, a wraz z nią napisanie od nowa sposobu jak będą tworzone skórki do niej, więc główny twórca zdjął instrukcję tworzenia własnych motywów graficznych.

Okej, to tyle o wizualiach. Pogadajmy o prawdziwie istotnym temacie.

Czy Playnite działa dobrze?

Powiem wam, że zaszalałem: odpaliłem wszystkie launchery jakie mam teraz na komputerze, na każdym z nich ustawiłem jakąś grę.

Potem, na potrzeby tego wpisu sprawdziłem jak bardzo Playnite pomaga ogarnąć ten kompletny chaos. Ale przede wszystkim – ile czasu i pamięci można na tym oszczędzić.

Okazało się, że oszczędności czasu nie ma. Na moim laptopie, z wszystkim zainstalowanym na tej samej partycji tego samego dysku HDD, czasy uruchomień były następujące (metodologia jest na samym końcu wpisu):

Enter The Gungeon – Epic Game Store:

  • włączony launcher, przez Playnite – 10,71 sekund
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 7,43 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 57,65 sekund

One Finger Death Punch 2 – Steam

  • włączony launcher, przez Playnite – 39,35 sekund
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 27,41 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 1 minuta, 46,37 sekund

Command and Conquer: Generals + Zero Hour – Origin

  • włączony launcher, przez Playnite – 3,04 sekundy
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 2,46 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 18,06 sekund

Heroes of Might and Magic 5 – uPlay

  • włączony launcher, przez Playnite – 6,38 sekund
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 5,66 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 12,73 sekund

Neverwinter Nights Enhanced Edition – GOG.com

  • włączony launcher, przez Playnite – 9,45 sekund
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 8,72 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 6,87 sekund (bo uruchamia grę z całkowitym pominięciem GOG Galaxy)

Starcraft 2 – Battle.net

  • włączony launcher, przez Playnite – 21,57 sekund
  • włączony launcher, odpalone bezpośrednio – 16,18 sekund
  • wyłączony launcher, przez Playnite – 1 minuta, 5,7 sekundy

Wychodzi na to, że aplikacja o której pisze prawie zawsze wydłuża czas uruchamiana gry, zwłaszcza w sytuacji gdy główny launcher jest wyłączony. Oznacza to, że najlepsza sytuacja jest wtedy, gdy wszystko jest włączone i działa w tle. Ile taka zabawa zabiera RAMu? Jak się okazuje stosunkowo niewiele – większość aplikacji ma bardzo niewielkie zapotrzebowanie na pamięć podczas działania w tle:

Łącznie wychodzi około 400 megabajtów, co przy ilości ramu w większości gamingowych sprzętów jest kpiną.

Co z tego wynika i co to oznacza dla potencjalnych użytkowników i dla GOG Galaxy w wersji 2.0?

2 myśli na temat “Playnite – jak sobie radzi launcher do wszystkich launcherów?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *