Games in Development – czyli GOG pokazuje Steamowi jak powinno wyglądać Early Access

 Ostatnio mogę pisać jak powalony tylko o tym co wyprawiają platformy do sprzedaży gier. Bo robią rzeczy ciekawe. A w przypadku Games in Development na GOG.com jest to dodatkowo coś dobrego.

Games in Development GOG

Bardzo dobrego i bardzo potrzebnego. Twórcom, a nawet graczom. GOG po prostu zrobiło to dobrze.

Co GOG.com zrobiło?

Udostępniło swoją wersję early access. <ironia>Tak, teraz GOG.com też będzie siedliskiem niedorobionego syfu i gier porzuconych w połowie </ironia>.
Na jakich zasadach to będzie działać na GOG.com?
Primo – do Games in Development będą dodawane tylko produkcje zatwierdzone przez platformę. Będą brać pod uwagę życzenia społeczności. Ale jedno jest wiadome – moderacja w tym przypadku będzie mocna.
Secundo – czternaście dni gwarantowanego zwrotu pieniędzy. Bez powodu. Gra się wyda do dupy? Dawać kasę. Twórca nie zrobi nic przez tydzień i to was zaniepokoi? Oddają szmal. Zmieniłeś zdanie bo planety zmieniły ułożenie? Dostaniesz swoją gotówkę z powrotem.
Tercio – w przypadku korzystania z klienta GOG Galaxy, będzie można swobodnie zmieniać wersję gry, z której się korzysta. Bezsensu? Poczekajcie do momentu aż łatka zepsuje wam grę, to pogadamy.
Quatro – zero DRM-ów. Ale to znak rozpoznawczy GOG.com, więc w sumie nie wiem po co o tym przypominam. Chyba dlatego, że ciągle jest to anomalia.

Na początek do oferty GOG.com w ramach Games in Development trafiło:

  • Starbound – Terraria. W kosmosie. Tylko bardziej, więcej, rozbudowanej i tak dalej. Już teraz wspierająca mody tak bardzo, że nawet powstała totalna konwersja powodująca, że gra się w uniwersum Mass Effecta.
  • Ashes of the Singularity – pograłem krótką chwilę. Ale dawno nie widziałem tak WIELKIEJ gry strategicznej.
  • Project Zomboid – dobrze zapowiadający się zombie survival. Może dlatego, że nie jest dwieściesiedemdziesiąty piąty FPS, tylko bardziej strategiczna gra w rzucie izometrycznym.
  • TerraTech – strategia w kosmosie z możliwością projektowania pojazdów, które potem konstruujesz. Śmierdzi serią Earth 21XX. Podoba mi się to.
  • The Curious Expedition – czytam, oglądam, gram i nie ogarniam jak ludzie potrafią z WSZYSTKIEGO zrobić roquelike’a.

Na wypadek jakbym napisał za mało, to po więcej informacji możecie udać się do źródła.

Swoją drogą – kiedyś popełniłem wpis, w którym broniłem Early Access. Dalej bronię, bo obrywa mu się bardziej niż powinien. Ale podejrzewam, że jakby powstał on dzisiaj, to brzmiałby trochę inaczej…

Co GOG.com zrobiło lepiej od Steama?

W ostatecznym rozrachunku wszystko.
Na Steam do Early Access może trafić największy chłam, nawet gry, które nie widziały ręki developera od pół roku.
W przypadku, gdy twórca w grze coś spierdzieli, to trzeba poczekać aż on sam cofnie update, albo to naprawi.
Zwrot na Steam za grę early access dostaniesz tylko ja w nią nie pograsz za długo lub, gdy twórca spartoli robotę tak bardzo, że media go zjedzą żywcem, wyplują kosteczki, a potem pokażą je na widoku publicznym.

GOG po prostu zrobiło to lepiej. W bardziej przemyślany sposób. A przede wszystkim uczciwiej wobec kupujących.

Niech Steam się uczy. Bo inaczej pewnego dnia może się okazać, że wyrósł mu godny konkurent.
Innowacje nadchodzą ostatnio z każdej strony (nawet od Electronic Arts). Za wyjątkiem Steama, oczywiście.

Autor: Jasiek a.k.a Yeti

Bloger-amator, kiedyś student dziennikarstwa. Teraz sprzedawca giereczek i klocków Lego czekający ciągle na wenę i czas by coś napisać.

Dodaj komentarz

5 komentarzy do "Games in Development – czyli GOG pokazuje Steamowi jak powinno wyglądać Early Access"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy | oceniany
Twixes
Gość

Niestety GOG będzie musiał zacząć korzystać z DRMów, jeśli chce zdobyć popularność na miarę Steama. W obecnej sytuacji żadna duża produkcja na GOGu się nie pojawi, bo zwyczajnie w ciągu 5 minut po premierze pojawi się do ściągnięcia i prostej instalacji na każdym możliwym serwisie z torrentami . Nie jest to coś co lubią wydawcy gier. A szkoda, bo GOG to dobra platforma…

Martius R
Gość
Co tu dużo mówić – właściwie zgadzam się z każdym punktem tego wpisu. Cieszy mnie fakt, że GOG wskoczył do „wózka” z napisem Early Access i robi to po swojemu. Patrząc na dobór (przynajmniej jeśli mowa o Starbound i Project Zomboid) trafiają tu produkcje, które coś sobą reprezentują i znajdują się w fazie zapewniającej jak najbardziej „grywalne” doznania. Oby tak dalej! Jeden komentarz odnośnie zakończenia – niestety, na obecną chwilę odnoszę wrażenie, że GOG nawet z najlepszymi pomysłami (a ten jest ewidentnym przykładem tego, że GOG wiele rzeczy robi lepiej niż inni) nie poradzi sobie z hegemonią Steama. Częściowo dlatego,… Czytaj więcej »
wpDiscuz